01 אוקטובר, 2011

איורוודה הישר מהודו


האיורוודה מגיעה אלינו מתת היבשת ההודית. לפני כ 6000 שנה, החלו להתגבש הוודות כתבים הכוללים הסברים על מבנה הקוסמוס, אסטרולוגיה, מדיטציה, יוגה ורפואה. אז אינו שהאדם, בכוחות עצמו, יכול להשתמש בכוחות הסובבים אותו כדי להיפטר מכל חולי ואפילו להגיע להארה.

העיקרון הבסיסי באיורוודה טוען שבני האדם אינם שונים במהותם מכל חומר אחר ביקום. גוף האדם כגוף הקוסמוס ורוח האדם כרוח הקוסמוס, ולכן על כולנו פועלות אותן תכונות יסודיות, להלן הדושות.

ואטה הדושה של התנועה
הדושה שאחראית להזזת דברים, והיא מסמלת תנועה, מהירות, קלילות, רצון והגשמה. טיפוסי הוואטה הם לרוב רזים, בעלי גידים בולטים ועור קר ויבש. מבחינת ההתנהגות הם מהירי תפיסה, בעלי יכולת הסתגלות גבוהה ומושפעים בעיקר מחרדה ומפחד. מבחינה פיזיולוגית היא אחראית לכל מה שקשור בתנועה: החל במחזור הדם, תהליך הנשימה ותנועת המעיים ועד תנועת המחשבות. חוסר איזון בדושה זו גורם לבעיות כמו עצירות, עור יבש, תפקוד מיני ירוד ונדודי שינה. לטיפוסי ואטה מומלץ מאוד לעסוק במדיטציה, לאכול מזון לח, חם ושמנוני, ולעסות את עצמם בשמן שומשום.

פיטה הדושה של האנרגיה
עניינה חום ואנרגיה ופירושה בסנסקריט הוא אש. אנשי הפיטה הם בעלי גובה ומשקל ממוצע, עורם יהיה רך וחמים ושיערם חום עם נטייה להתקרחות. מבחינה פיזיולוגית הפיטה מפקחת על תהליכי העיכול, על הפרשת ההורמונים ועל ויסות הטמפרטורה בגוף. חוסר איזון בפיטה עלול לגרום להפרעות במערכת העיכול או לפגיעה בעור. לטיפוסים אלה מומלץ לא להיחשף יותר מדי לשמש ולעסוק בפעילות ספורטיבית.

קאפה הדושה של הטבע
הדושה השלישית מסמלת את כל מה שקשור במבנה הטבע והיא מיוצגת על ידי האדמה והמים. אדם שהוא טיפוס קאפה יאופיין לרוב בגוף מסיבי, עור עבה ושיער רך וגלי. טיפוסים אלה זקוקים לשינה עמוקה וארוכה והם יציבים מבחינת התיאבון שלהם.


שלוש הדושות, מעבר למבנה האנושי, הן גם דרך חדשה להתבונן בטבע, בבריאה. הוואטה היא גם זרמי המים והרוח, רצון והגשמה: הפיטה קשורה לשמש, יישום ומעשיות; הקאפה היא גם קליפת כדור הארץ והעוצמה. למידת הדושות לא רק מאפשרת ריפוי מחלות אלא גם מעניקה לנו שפה שבאמצעותה אפשר להתבונן ביקום, לשמור על הבריאות ואפילו להשתפר בעבודה.



טיסות זולות להודו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה