28 מרץ, 2011

המטבח ההודי

 המטבח ההודי מגוון, אקזוטי, מלא בטעמים מאד חזקים, צבעוני וכאוטי וחריף. יש מנות מעלפות וטעימות להפליא, יש כיף גדול בלהכיר טעמים שונים ויש לא מעט מנות ממכרות, ביניהן, צ’יקן מאסלה; תאלי (אורז לבן לצד שלל תוספות של קטניות וירקות מבושלים);

ראיטה (Raita) – יוגורט טעים מלא בחתיכות של ירקות או פירות; מלאי קופתה (כופתאות תפוחי אדמה ברוטב שמנת עם גבינה, קשיו ותבלינים אפויים ברוטב מוקרם); סמוסה שהיא מעין גרסה הודית מקומית לבורקס – משולש בצק מלא בקטניות ו/או ירקות ו/או לעתים בשר; סמבאר – תבשיל ירקות מבושלים וכמובן הקינוח הבלתי נשכח הכולל כדורי גבינה מתוקים הטובעים בסירופ מי ורדים. קינוח שמיימי זה זוכה לכיונוי גולב ג’אמון.



בהודו יש סיכונים בקשורים למזון בהודו וקלקול קיבה הוא הראשי שבהם. אין מטייל שלא יחווה זיהום אחד או שניים ולא ייאלץ להתמודד, בטח בתחילת המסע, עם קשיי הסתגלות של מערכת העיכול לשינוי התזונתי שיחווה. אם תנהגו בחוכמה זה לא יהיה סוף העולם, אבל אם לא תקפידו על כללי זהירות בסיסיים בנוגע לצריכת מזון תוכלו ממש לחלות ולהפסיד הרבה מהכיף.

איך להיזהר בהודו באוכל? 

 ראשית, אכלו פירות וירקות ללא קליפה הם מושקים במי ביוב. שטפו אותם היטב במים ובסבון. שנית, תשכחו מבשר בקר, הפרות קדושות ולכן כמעט ואין בקר בהודו ואם יש זה לא משהו שהיינו ממליצים לאכול. גם העוף שם לא משהו. שלישית, לגבי דגים: ניקטו משנה זהירות. דג מזוהם עלול להיות חויה מסכנת חיים.  כלל זה לא תקף במדינות דרום הודו. בגואה וקראלה יש חגיגה של דגים ומאכלי ים. פשוט תענוג. רביעית, התחילו בטעימת אוכל מקומי בשלבים, אל תעמיסו ישר על הקיבה את כל התבלינים “הקשים” ששם. בהתחלה איכלו בעיקר אורז, קלחי תירס ולחמים – צ’פאטי, נאן, פאראתה, פאפאדם או פורי ורק אחר כך, לאט לאט, בזמן שמערכת העיכול שלכם מסתגלת בהדרגה תתחילו לתקוע מנות מקומיות. חמישית, נסו להימנע מאכילה בדוכני רחוב למיניהם. שישית, אם תחלו בקלקול קיבה היזהרו מהתייבשות: שתו הרבה מים, השתמשו במלחים שמגבירים את ספיגת הנוזלים בגוף כדי להחזיר לגוף מה שאיבד, תמדדו חום ואם המצב מתדרדר ניטלו אנטיביוטיקה ופנו לסיוע רפואי, אל תקלו ראש במחלה ואם חולף הרבה זמן ללא הטבה פנו לטיפול רפואי.

שתיית מים בהודו 

כלל חשוב בנוגע למזון: אל תשתו בשום אופן מי ברז בהודו, קנו רק מים מינרליים. שימו לב – ההודים יעשו הכל כדי לעבוד עליכם וזה כולל מילוי מים מהברז בבקבוקים שהיו בהם בעבר מים מינרליים. לכן בעת רכישת הבקבוק וודאו שרשום עליו מים מינרליים ולא מים מטוהרים ואף שימו לב שהפקק אטום ולא נפתח נעולם. מומלץ גם להצטייד בכדורים לטיהור מים, בוודאי אם אתם עתידים לצאת לטרקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה